Intelektově nadané dítě, tj. dítě s nadprůměrným a mimořádným IQ, jehož projevy chování jsou specifické, způsoby myšlení i učení originální a vnímání či interpretace pocitů bývají mnohdy neobvyklé.
MiND child = Mentally-Inteligent Neuro-Divergent Child
V ČR je ve věku 3-15 let až 220 000 nadprůměrně a mimořádně intelektově nadaných dětí.
Přibližně 44 000 z nich je mimořádně nadaných.
Zdroj: Početní bází jsou data ČSÚ k 26.3.2021 – Věkové složení obyvatelstva a z ní jsou počítány procenta MiND dětí v populaci.
Pro srovnání bylo dle MŠMT v České republice ve školním roce 2021/2022 diagnostikováno 1 955 nadaných žáků základních škol, z nich 765 bylo mimořádně nadaných. Stále je to jen zlomek (0,2 %) z celkového počtu 964 571 školáků.
Vyplňte dotazník a odešlete. Po odborném psychologickém vyhodnocení se Vám do 5 pracovních dní ozveme emailem zpět s výsledkem a doporučením následných kroků. V případě dřívějších dotazů nás můžete kontaktovat na poradna@qiido.cz
Úroveň IQ je sice společným jmenovatelem, ovšem o intelektovém nadání rozhodnou až komplexní psychologické testy, které zohledňují osobnostní charakteristiky a další mimořádné schopnosti. Nejde tedy jen o samotné IQ, ale také o soubor schopností a vlastností, které se s intelektovým nadáním pojí.
Dle Renzulliho je nadání definované jako průnik 3 oblastí:
„History does not remember persons who merely scored well on IQ tests.“
(Renzulli, 2005, str. 256)
Většina lidí si pod pojmem intelektově nadané dítě představí dítě chytré a bezproblémové, které je snadné učit i vychovávat, které zapáleně pracuje (ve škole i doma), pečlivě dokončuje zadané úkoly a spolužáky je vnímán jako nejlepší ve třídě. Často prý také dosahuje vynikajících výsledků, vítězí v soutěžích nebo exceluje v jedné či mnoha oblastech. A protože je pro něj snazší se učit nové věci, měl by mít přeci i život jednodušší než ostatní.
Intelektové nadání se však pojí i s mnoha odlišnostmi a specifiky ve vnímání, prožívání i chování, které jim mohou způsobovat i mnohé obtíže, a které by si s ním málokdo na první pohled spojoval.
Některé MiND děti se mohou poměrně snadno přizpůsobit vzdělávacímu a sociálnímu prostředí, zatímco jiné se pravidlům a systémům společnosti přizpůsobují velmi těžko. Mimořádné nadání také nemusí být snadno rozpoznané kvůli fyzickému postižení, poruše učení nebo psychickým obtížím. Ve skupině mimořádně nadaných jsou také ti, kteří navzdory svému nadání mohou pravidelně ve škole neprospívat, a to právě z důvodu nudy, nedostatku zájmu nebo požadavkům na přehnaný perfekcionismus. Také zde patří děti, jejichž nadání může být „maskováno“ skutečností, že přirozeně pochází z prostředí, ve kterém společnost nadání běžně neočekává (např. děti z problematických rodin, děti z dětských domovů, romské děti, děti matek drogově či alkoholově závislých, apod.).
MiND děti jsou vysoce různorodou skupinou a s ohledem na tuto diverzitu je časté, že jsou doma i ve škole bohužel často nerozpoznané.
Nevíte si rady? Nejste si jisti, jestli je Vaše dítě MiND?
Rezervujte si ÚVODNÍ KONZULTACI ZDARMA, probereme s Vámi potřebné.
Typologie dle Bettse, G.T. & Neiharta, M. (1988) dělí MiND děti do 6 různých profilů dle jejich sociálně-emočních projevů.
Podle výsledků výzkumu realizovaného na reprezentativním vzorku ČR populace se o nadprůměrně a mimořádně intelektově nadaných dětech domnívá, že: